Lassi Kaleva

Valkompassen 2015 Birkalands valkrets

Till Valkompassens första sida
  • Kandidatens svar
  • Partiets svar

1. Arbete

1. Det är alltför lätt att leva på socialbidrag i Finland

Syftet med den sociala tryggheten är att garantera alla människor en tillräcklig utkomst och omsorg i alla livssituationer. Den sociala tryggheten består av service och förmåner såsom barnbidrag, sjuk- och föräldrapenning, arbetslöshetsskydd och utkomststöd.

Kandidatens kommentar

Pohjoismaista turvaverkkoa tulee ylläpitää. Sosiaaliturvan tulee olla kannustava, eli sen ei tule olla houkutteleva sille, jota ei työnteko kiinnosta. Sosiaaliturvan tulee kuitenkin olla riittävä sellaiselle, jolla on halu tehdä työtä, mutta joka ei vain työllisty.

Ongelmamme on se, että edes koulutetut nuoret eivät aina työllisty. Hallituksen päätehtävä tulisi tulevalla hallituskaudella olla työllisyyden lisääntyminen.

2. Öppettiderna inom handeln och andra butiker bör avregleras.

Butikernas och andra affärers dagliga öppettider bestäms i lag. Affärer med en yta på mer än 100 kvm bör vara stängda under kyrkliga helger och första maj, självständighetsdagen, morsdagen och farsdagen. Regionförvaltningsverket kan bevilja undantag på ansökan.

Kandidatens kommentar

Ymmärrän halun vapauttaa aukioloajat. Tämä voisi olla jossakin määrin mahdollista. Aukioloaikojen täydellinen vapauttaminen saattaa kuitenkin olla haitallista varsinkin pk-yrittäjille, joiden mahdollisuus kilpailla aukioloaikojen suhteen suurempien yritysten kanssa on rajallinen.

3. Finland bör gå över till en basinkomst som ersätter det nuvarande socialskyddets miniminivå.

Med basinkomst avses en penningsumma som utbetalas regelbundet för att garantera utkomst. Det finns många modeller men det gemensamma för dem är att basinkomsten vore ägnad att eliminera flitfällor eftersom det alltid skulle vara lönsamt att arbeta. Då inkomsterna stiger sjunker basinkomsten via beskattningen.

Kandidatens kommentar

Suomessa on miljoona pieneläkeläistä tai pienillä tuloilla elävää, jotka joutuvat päivittäin miettimään rahan riittämistä ruokaan, lääkäriin ja lääkkeisiin. Olisi paljon tehokkaampaa laskea esimerkiksi ruoan alv:tä tai muilla toimenpiteillä kohdistaa elvyttävä vaikutus juuri niihin, jotka tukea kipeimmin tarvitsisivat.

Pienet eläkkeet ja pienet tulot voisi vapauttaa kokonaan tuloverosta. Tämä toimisi myös kannustavana porkkanana työllistyä ilman pelkoa välittömistä tuloloukuista.

4. Lagen bör garantera arbetstagaren en minimiarbetstid.

Så kallade nollavtal betyder att arbetstagaren inte vet på förhand hur många skift hen har under nästa arbetsschema. Antalet veckoarbetstimmar kan variera från noll till till exempel 40. Nollavtalen ger arbetsgivaren flexibilitet men lämnar arbetstagaren utan skydd.

Kandidatens kommentar

Ehkä pääsääntöisesti näin, mutta on olemassa kuitenkin tilanteita, jossa vähäinen työtuntimäärä on sekä työntekijän että työnantajan toive. Esimerkiksi opiskelija, kotiäiti tai eläkeläinen saattaa kyetä työskentelemään vain 5-10 tuntia viikossa.

5. Tiden för utbetalning av arbetslöshetsskydd bör förkortas.

Den inkomstrelaterade dagpenningen utbetalas för 500 fulla arbetslöshetsdagar. Hur stor dagpenningen är beror på inkomsten. Vanligen är dagpenningen 50-70 procent av lönen. Den är skattepliktig inkomst.

Kandidatens kommentar

Nykyjärjestelmä on toimiva, ja tulee löytää keinot sen ylläpitämiseen. Mikäli leikkauksia on kuitenkin välttämätöntä tehdä, voisi tuen tason porrastaa työttömyyden keston mukaan.

  • Kandidatens svar
  • Partiets svar

2. Ekonomi

1. Finland skulle klara sig bättre utanför euron.

Euron är Europeiska Unionens gemensamma valuta, som togs i bruk som kontantvaluta den 1 februari 2002. I detta nu hör 19 EU-länder till Euroområdet. Euron är en flytande valuta. Den viktigaste mätaren på värdet är förhållandet till USD.

Kandidatens kommentar

Helsingin yliopiston kansantaloustieteen professori Vesa Kanniainen ja suomalainen asiantuntijaryhmä päätyivät 2014 perusteltuun arvioon, että Euroopan rahaliitto on aiheuttanut kansalaisilleen keskimäärin 10 %:n elintason laskun siihen nähden, mikä kehitys ilman rahaliiton kahletta olisi ollut.

2. Skatten på livsmedel kan höjas.

Den allmänna mervärdesskattesatsen är 24 %. Mervärdesskatten på restaurang- och måltidstjänster och på livsmedel är 14 % och på kultur 10 %. På Finansministeriet har det varit aktuellt med en mervärdesskattereform som förenhetligar alla skattesatser. Då skulle den högsta skattesatsen sjunka och i motsvarande grad stiga för till exempel livsmedel.

Kandidatens kommentar

Kyseessä on köyhyyttä lisäävä tasavero, koskee kipeimmin erityisesti pienituloisiin ja eläkeläisiin.

3. Statens och kommunernas ekonomi bör i första hand balanseras genom att skära ner utgifterna.

Den offentliga skuldens förhållande till bruttoproduktionen håller på att överskrida 60 procent. Finland hotas av överskuldsättning, då den arbetsföra befolkningen inte klarar av att finansiera det allt större behovet av offentlig service. Det här hotet kallas för hållbarhetsunderskott.

Kandidatens kommentar

Olennaisempaa kuin menojen leikkaaminen on se mistä leikataan. Byrokratiassa on kovasti leikkaamisen varaa kautta linjan, mutta tekevistä ja ihmisiä palvelevista käsistä on pulaa.

4. Barnbidraget bör höjas och beskattas.

Det skattefria barnbidraget är i år 95,75-174,27 euro i månaden, beroende på antalet barn. Ensamförsörjartillägget är 48,55 euro per barn och månad. Om barnbidraget höjs och beskattas har det en inkomstutjämnande effekt.

Kandidatens kommentar

Lapsilisä on lapsen etu. Mielestäni siihen ei tule puuttua. Talousongelmat tulee ratkaista muilla keinoilla.

5. Finland har inte råd med social- och hälsovårdstjänster i nuvarande omfattning.

Den kommunala social- och hälsovården kostar nästan 20 miljarder euro i året. Hållbarhetsunderskottet i den offentliga ekonomin och förändringen i befolkningsstrukturen betyder att såväl servicestrukturer som verksamhetssätten inom social- och hälsovården måste reformeras.

Kandidatens kommentar

Suomella tulee olla varaa riittäviin sosiaali- ja terveyspalveluihin. Kaikesta ei voi loputtomasti leikata. Ennemminkin tulisi miettiä alueellisen yhdenvertaisuuden asianmukaista toteutumista sosiaali- ja terveyspalveluiden suhteen.

  • Kandidatens svar
  • Partiets svar

3. Säkerhet

1. Ett Natomedlemskap skulle stärka Finlands säkerhetspolitiska ställning.

Nato är en försvarsallians med 28 medlemsländer. Dess viktigaste uppgift är att garantera medlemmarnas säkerhet. Varje medlemsland är skyldigt att hjälpa ett annat medlemsland som utsätts för angrepp. Nato har ett partnerskapsnät och genomför krishanteringsoperationer, där också Finland deltar. Enligt nuvarande regeringsprogram bevarar Finland möjligheten att söka Natomedlemskap.

Kandidatens kommentar

Suomen turvallisuus on aina perustunut toimiville idänsuhteille. Meidän tulee ylläpitää asialliset kauppa- ym. suhteet itänaapuriimme. Suomelle sopii paremmin lääkärin kuin tuomarin rooli suurvaltojen jatkuvissa eturistiriidoissa. Mahdolliset liittoutumiseen liittyvät asiat tulee kuitenkin nostaa avoimesti pöydälle ja esille julkiseen keskusteluun.

Sekä sisäisestä että ulkoisesta turvallisuudesta tulee huolehtia asianmukaisesti ja uskottavasti. Suomen puolustusvoimilla on kansan henkinen ja taloudellinen tuki puolellaan.

2. Det behövs flera poliser i Finland.

Antalet poliser uppskattas i år till 7500, vilket är cirka 50 poliser fler än i fjol. Riksdagen har ansett att de anslag som finns i statsbudgeten räcker för att bevara polisens operativa kapacitet på 2014 års nivå. Inrikesministeriet har ändå uppskattat att tillgången till bastjänster kommer att minska.

Kandidatens kommentar

Täysin samaa mieltä. Tämä on perussuomalaisten linja. Olennaista on turvata maamme sisäinen turvallisuus koko valtakunnan alueella, ei vain keskeisissä väestökeskittymissä.

3. Invandringen till Finland bör begränsas för att minska risken för terrorism.

I fjol tog Finland emot 3 651 asylsökande. Av dem beviljades 1 346 asyl. De flesta asylsökande kom från Irak, Somalien och Ryssland. Finland tog i fjol också emot 1 030 kvotflyktingar från Syrien, Demokratiska republiken Kongo och Sudan.

Kandidatens kommentar

Kysymys on otettava vakavaan harkintaan. Kansallisen edun on oltava asiassa ensisijainen. Vakavien maan sisäistä turvallisuutta uhkaavien terrorismikytköksien tulee olla niin linjattaessa riittävä peruste maasta käännyttämiselle.

4. Rysslands maktsfärspolitik är ett hot för Finland.

I Rysslands militärdoktrin definieras Nato som landets största säkerhetshot. Av Rysslands grannländer har Ukraina meddelat att man eftersträvar ett Natomedlemskap.

Kandidatens kommentar

Kyvyttömät poliitikot ovat uhka Suomelle. Tarvitsemme valtiomiesmäistä diplomatian osaamista. Meillä on pitkät perinteet rauhanomaiseen rinnakkaiseloon kaikkien naapuriemme kanssa.

5. När det gäller nätövervakning är statens säkerhet viktigare än medborgarens inregritetsskydd.

En arbetsgrupp på Försvarsministeriet föreslår omfattande övervakning av nättrafiken för att avvärja hot mot den nationella säkerheten. Övervakningen skulle förutsätta att grundlagen ändras.

Kandidatens kommentar

Kuitenkin välittömissä ja vakavissa uhissa viranomaisten riittävä toimintakyky on turvattava.

6. Finland bör delta i kampen mot IS med utbildning av den irakiska regeringens styrkor

Islamiska Staten (IS) är en sunniislamistisk terrorgrupp som har tagit kontrollen över stora delar av Syrien och Irak. Gruppen tillämpar en mycket strikt tolkning av islam och vill införa ett muslimskt kalifat. En USA-ledd allians försöker bekämpa IS.

Kandidatens kommentar

Suomelle sopii paremmin lääkärin kuin tuomarin rooli.

  • Kandidatens svar
  • Partiets svar

4. Hälsa

1. Obotligt sjuka bör ha rätt till dödshjälp.

Det är tillåtet att ge assistans vid självmord men aktiv eutanasi är ett brott. Professor Jorma Palo var en känd förespråkare för eutanasi och det är också tidigare finansministern Iiro Viinanen, tidigare Europaparlamentarikern Esko Seppänen och president Sauli Niinistö. Kända motståndare är till exempel läkaren Pekka Reinikainen och arkiatern Risto Pelkonen.

2. Social- och hälsovården bör i första hand produceras som offentliga tjänster.

I den kommunala social- och hälsovården.arbetar omkring 265 000 personer. Privata hälsovårdstjänster och företagshälsovården kompletterar den kommunala servicen. De privata serviceproducenterna står för ungefär en fjärdedel av hälsovårdstjänsterna. Den senaste tiden har utläggningen av service på privata ökat.

Kandidatens kommentar

Julkinen ja yksityinen sektori täydentävän toinen toisiaan. Nykymalli on toimiva.

3. Myndigheterna bör ha lägre tröskel för att ingripa i barnfamiljernas problem.

Situationen inom barnskyddet har diskuterats i offentligheten sedan våren 2012, då ett 8-årigt barn mördades i Helsingfors. Barnet var klient hos barnskyddet, som hade fått många anmälningar om henne. Omsorgsministern har konstaterat att tröskeln för att ge familjerna hjälp i tid är för hög och att det är problematiskt.

Kandidatens kommentar

Yhteiskunnan tulee sen sijaan tukea ennaltaehkäisevästi lapsiperheitä niiden kohtaamissa haasteissa.

4. Åldringarna och deras anhöriga bör påföras ett större ansvar för vårdkostnaderna.

Befolkningen åldras och kostnaderna för äldreomsorgen stiger. Professorn i civilrätt Urpo Kangas har föreslagit att vuxna barn kunde förpliktas att betala för till exempel vårdplats för sina föräldrar om deras pension inte räcker till. Så är det i flera länder i Europa.

Kandidatens kommentar

Entä syöpäsairas lapsi. Pitäisikö tämän perheen maksaa itse kaikki hoitokustannukset itse?

5. Medborgarnas rätt till hälsovård är viktigare än den kommunala självstyrelsen.

Enligt grundlagen är Finland indelat i kommuner vilkas förvaltning skall grunda sig på självstyrelse för kommunens invånare. Samtidigt skall det allmänna tillförsäkra var och en tillräckliga social-, hälsovårds- och sjukvårdstjänster.

Kandidatens kommentar

Molemmat ovat luonnollisesti tärkeitä eivätkä sulje toisiaan pois.

  • Kandidatens svar
  • Partiets svar

5. Framtid

1. Arbetet för att stävja klimatförändringen bör prioriteras fram om industrins konkurrenskraft.

Finlands mål på lång sikt är att minska utsläppen med minst 80 procent till år 2050. Finland försöker också avstå från kolkraft till år 2025. Klimatmålen definieras bland annat i den nya klimatlagen. http://217.71.145.20/TRIPviewer/show.asp?tunniste=RP+82/2014&base=errp&palvelin=www.eduskunta.fi&f=WORD&kieli=ru

Kandidatens kommentar

Teollisuuden kilpailukyky on kansakuntamme elinehto. Meidän on turvattava vaihtotaseemme ja työpaikkamme.

Lassi Kaleva ändrat svaret eller kommentaren 16.3.2015

2. Genändrade livsmedel är trygga för människan och miljön.

Genetiskt modifierade organismer är till exempel växter vars arvsmassa och egenskaper har ändrats med genteknik. Genteknik används oftast i förädlingen av soja och majs. De förses med gener som gör dem resistenta mot vissa bekämpningsmedel eller som ger motståndskraft mot vissa skadeinsekters larver.

Kandidatens kommentar

Meidän tulisi panostaa mieluummin lähi- ja luomuruokaan.

3. Finland bör ta ett större ansvar för asylsökande som kommer till EU-området.

I fjol anlände 600 000 asylsökande till Europeiska unionen. Finlands andel av de asylsökande var 0,6 procent. Av unionens 28 medlemsländer tog sex emot nästan 80 procent av alla asylsökande. Över 2 500 personer drunknade eller försvann på Medelhavet då de försökte ta sig till Europa över havet i brist på lagliga flyktvägar.

Kandidatens kommentar

Jokainen maa päättäköön itse sopivasta vastuun tasosta.

Lassi Kaleva ändrat svaret eller kommentaren 16.3.2015

4. Tanken att hela Finland ska vara bebott är förlegad.

Under de drygt tio senaste åren har södra och mellersta Finland stått för den proportionellt sett största inflyttningen medan östra och norra Finland står för den största nettoförlusten. I dag koncentrerar sig befolkningsökningen så gott som helt till huvudstadsregionen.

Kandidatens kommentar

Suomen pitäminen asuttuna on koko maan edun mukaista niin turvallisuuden kuin ruokahuollonkin kannalta. Turun yliopiston tutkimusten mukaan maaseutumainen asuminen koetaan nykyään erittäin houkuttelevaksi.

Lassi Kaleva ändrat svaret eller kommentaren 16.3.2015

5. Storleken på elevgrupperna i grundskolan bör begränsas i lag till till exempel 20 elever.

Lagen definierar inte storleken på undervisningsgrupperna i allmänbildningen. Det betyder att skolklassernas storlek kan variera mycket från kommun till kommun. Sedan 2010 har Undervisnings- och kulturministeriet anvisat statligt specialstöd för att minska undervisningsgrupperna i grundutbildningen. I år minskar stödet emellertid jämfört med i fjol.

Kandidatens kommentar

Asia tulee voida sopia paikallisten tarpeiden mukaan joustavasti. Erityisesti alaluokkalaiset tarvitsevat enemmän tukea, turvaa ja yksilöllistä ohjausta.

Lassi Kaleva ändrat svaret eller kommentaren 16.3.2015
  • Kandidatens svar
  • Partiets svar

7. Omröstningar

1. En folkomröstning bör ordnas om Finlands Natomedlemskap

Kandidatens kommentar

Antaa kansan puhua, koska se kantaa siitä kuitenkin vastuun. Asiaa ei pitäisi sopia pienissä kabineteissa.

Lassi Kaleva ändrat svaret eller kommentaren 16.3.2015

2. Ett principbeslut om ett nytt kärnkraftverk kan godkännas.

Kandidatens kommentar

Meidän tulee sen sijaan siirtyä enenevässä määrin kotimaisen energian käyttöön (puu, turve). Energiavaramme ovat verrannollisia Norjan öljyvaroihin. Energiavarojamme hyödyntämällä voimme luopua suuresta osasta kallista tuontienergiaa ja parantaa vaihtotasettamme.

Saavutamme näin paremman energiaomavaraisuuden. Ja samalla saamme kymmeniätuhansia uusia työpaikkoja maaseudun ja maakuntien miehille ja naisille.

Lassi Kaleva ändrat svaret eller kommentaren 16.3.2015

3. Inkomstskatten sänks jämnt i alla inkomstklasser för att stimulera ekonomin.

Kandidatens kommentar

Alennetaan ennemminkin arvonlisäveroa, koska näin pystymme tehokkaasti lisäämään ostovoimaa ja sitä kautta työllisyyttä.

Lassi Kaleva ändrat svaret eller kommentaren 16.3.2015

4. Den förra riksdagens beslut att tillåta könsneutrala äktenskap rivs upp.

Lassi Kaleva ändrat svaret eller kommentaren 16.3.2015

5. Försäljning av svaga viner och starköl tillåts i livsmedelsaffärer.

Kandidatens kommentar

Nykytilanne on riittävä.

Lassi Kaleva ändrat svaret eller kommentaren 16.3.2015

6. Den obligatoriska skolsvenskan slopas.

Kandidatens kommentar

Tämä tuntuu olevan kansankin tahto. Mikäli tästä on erimielisyyttä, voidaan asiasta aina järjestää kansanäänestys.

Lassi Kaleva ändrat svaret eller kommentaren 16.3.2015
  • Kandidatens svar
  • Partiets svar

8. Din region

1. I Birkaland kan antalet kommuner skäras ned med hälften.

Kandidatens kommentar

Kuntaliitosten tulee perustua vapaaehtoisuuteen. Pääsääntöisesti voidaan sanoa, että itsenäinen kunta on paras lähipalveluiden ja elinvoimaisuuden tae.

Lassi Kaleva ändrat svaret eller kommentaren 16.3.2015

2. Högskolorna i Tammerfors funderar på att gå samman. Lagen borde ändras så, att en fusion är möjlig.

Kandidatens kommentar

Yhdistymisen tulee pohjautua vapaaehtoisuuteen ja molemminpuoliseen haluun.

Lassi Kaleva ändrat svaret eller kommentaren 16.3.2015

3. Delfinarier borde förbjudas i lag i Finland.

Kandidatens kommentar

Mikäli delfinaariotoiminta lopetetaan, niin mikä instanssi tekee yksikön nyt suorittamaa valistus- ja luonnonsuojelutyötä? Entä mitä palveluita Tampereen tulisi leikata paikkamaan menetettyjä matkailutuloja?

Lassi Kaleva ändrat svaret eller kommentaren 16.3.2015

4. Birkaland har ett rovdjursproblem.

Kandidatens kommentar

Ongelma on paikallinen ja siihen tulee voida puuttua paikallisesti. Tarvittaessa ei-lajinomaisesti toimivat häirikköyksilöt tulee voida poistaa kannasta.

Lassi Kaleva ändrat svaret eller kommentaren 16.3.2015

5. By/närskola är en grundrättighet för varje barn i Birkaland.

Kandidatens kommentar

Alueellisen tasapuolisuuden tulisi tässäkin toteutua.

Lassi Kaleva ändrat svaret eller kommentaren 16.3.2015

6. JOKER: Vallöften är bindande.

Kandidatens kommentar

Netissä toimivalta kansanmuisti-sivustolta voi käydä katsomassa oman ehdokkaansa vaalilupausten pitoprosenttia. Jotkut puolueet ja kansanedustajat pitävät lupauksensa paremmin kuin toiset.

Lassi Kaleva ändrat svaret eller kommentaren 16.3.2015

<< Tillbaka