Teppo Säkkinen

Valkompassen 2015 Helsingfors valkrets

Till Valkompassens första sida
  • Kandidatens svar
  • Partiets svar

1. Arbete

1. Det är alltför lätt att leva på socialbidrag i Finland

Syftet med den sociala tryggheten är att garantera alla människor en tillräcklig utkomst och omsorg i alla livssituationer. Den sociala tryggheten består av service och förmåner såsom barnbidrag, sjuk- och föräldrapenning, arbetslöshetsskydd och utkomststöd.

Kandidatens kommentar

Nykyinen sosiaaliturvajärjestelmämme ennemminkin lannistaa. Monelle sosiaaliturvan varassa elävälle pienistä työtuloista ei jää käytännössä mitään käteen, sillä tulot leikkaavat yhteiskunnan tukea. Työn tekemisen täytyy olla kannattavaa kaikissa tilanteissa, ja perustulo voisi olla ratkaisu tähän. Työttömälle lyhyetkin työkeikat rakentavat siltaa takaisin työelämään. Siksi työhön kannustamiseksi pitäisi käynnistää perustulokokeilu.

2. Öppettiderna inom handeln och andra butiker bör avregleras.

Butikernas och andra affärers dagliga öppettider bestäms i lag. Affärer med en yta på mer än 100 kvm bör vara stängda under kyrkliga helger och första maj, självständighetsdagen, morsdagen och farsdagen. Regionförvaltningsverket kan bevilja undantag på ansökan.

Kandidatens kommentar

Kaupoissa ja palvelualoilla aukioloajoissa voisi olla nykyistä enemmän joustoa. Erityinen ongelma on, jos pienen liikkeen täytyy anoa pyhäpäivän aukioloa varten kallista ja byrokraattista lupaa.

3. Finland bör gå över till en basinkomst som ersätter det nuvarande socialskyddets miniminivå.

Med basinkomst avses en penningsumma som utbetalas regelbundet för att garantera utkomst. Det finns många modeller men det gemensamma för dem är att basinkomsten vore ägnad att eliminera flitfällor eftersom det alltid skulle vara lönsamt att arbeta. Då inkomsterna stiger sjunker basinkomsten via beskattningen.

Kandidatens kommentar

Perustulo olisi vastaus tämän päivän työmarkkinoiden pirstaloitumiseen ja kasvavaan rakenteelliseen työttömyyteen. Perustulon yksi tarkoitus on mahdollistaa lyhyenkin työkeikan tai osa-aikaisen työn vastaanottaminen ilman, että tulotaso romahtaa tai toimeentulo on vaakalaudalla paperityön vuoksi. Se myös selkeyttäisi todella monimutkaista sosiaaliturvaamme. Perustulon vaikutuksia voitaisiin selvittää kokeilun avulla.

4. Lagen bör garantera arbetstagaren en minimiarbetstid.

Så kallade nollavtal betyder att arbetstagaren inte vet på förhand hur många skift hen har under nästa arbetsschema. Antalet veckoarbetstimmar kan variera från noll till till exempel 40. Nollavtalen ger arbetsgivaren flexibilitet men lämnar arbetstagaren utan skydd.

Kandidatens kommentar

Kysymyksellä viitataan erityisesti nollatuntisopimuksiin. Esimerkiksi monille opiskelijoille 'tarvittaessa töihin kutsuttavan työsopimus' on käytännöllinen tapa tehdä töitä opintojen ohella. Jos nollatuntisopimukset kiellettäisiin, pieniin työvoimatarpeisiin ei jatkossa palkattaisi ketään tai työvoima hankittaisiin vuokrafirmojen kautta.

On totta, että joskus nollatuntisopimuksia väärinkäytetään työnantajan puolelta. Työpaikoilla on oltava reilut pelisäännöt. Jos työtarve on säännöllinen, siitä pitäisi sopia työsopimuksessa.

5. Tiden för utbetalning av arbetslöshetsskydd bör förkortas.

Den inkomstrelaterade dagpenningen utbetalas för 500 fulla arbetslöshetsdagar. Hur stor dagpenningen är beror på inkomsten. Vanligen är dagpenningen 50-70 procent av lönen. Den är skattepliktig inkomst.

Kandidatens kommentar

Ansiosidonnainen työttömyysturva pitäisi ulottaa kassaan kuuluvien lisäksi kaikille työntekijöille, koska kustannukset kantaa jo nyt 95-prosenttisesti valtio. Samalla lyhentäisin sen kestoa nykyisestä 400-500 päivästä. Yrittäjyyden ei pitäisi heikentää ansiosidonnaista työttömyysturvaa.

  • Kandidatens svar
  • Partiets svar

2. Ekonomi

1. Finland skulle klara sig bättre utanför euron.

Euron är Europeiska Unionens gemensamma valuta, som togs i bruk som kontantvaluta den 1 februari 2002. I detta nu hör 19 EU-länder till Euroområdet. Euron är en flytande valuta. Den viktigaste mätaren på värdet är förhållandet till USD.

Kandidatens kommentar

Euro on tuonut Suomen talouteen vakautta, kun pienen maan valuutta ei enää heilahtele suhdanteissa. Vaikka markka-aikana devalvaatiolla on voitu vastata sakkaavaan kilpailukykyyn, on markan arvon lasku tarkoittanut myös kotitalouksien ja yrittäjien velkataakan kasvua.

2. Skatten på livsmedel kan höjas.

Den allmänna mervärdesskattesatsen är 24 %. Mervärdesskatten på restaurang- och måltidstjänster och på livsmedel är 14 % och på kultur 10 %. På Finansministeriet har det varit aktuellt med en mervärdesskattereform som förenhetligar alla skattesatser. Då skulle den högsta skattesatsen sjunka och i motsvarande grad stiga för till exempel livsmedel.

Kandidatens kommentar

Suomessa ruoan verotus on jo nyt Euroopan keskitasoa korkeampi. Ruoan arvonlisäveron kiristys näkyisi suoraan kauppakassin hinnassa.

3. Statens och kommunernas ekonomi bör i första hand balanseras genom att skära ner utgifterna.

Den offentliga skuldens förhållande till bruttoproduktionen håller på att överskrida 60 procent. Finland hotas av överskuldsättning, då den arbetsföra befolkningen inte klarar av att finansiera det allt större behovet av offentlig service. Det här hotet kallas för hållbarhetsunderskott.

Kandidatens kommentar

Suomi ottaa syömävelkaa seitsemättä vuotta putkeen. On selvää ettei tämä meno voi jatkua, sillä velkataakka kasaantuu tulevien sukupolvien harteille. Velkaantumisen taittaminen ei kuitenkaan tapahdu kertarysäyksellä, vaan tarvitsemme määrätietoisen 6-7 vuoden suunnitelman suunnan kääntämiseksi. Näin se voidaan toteuttaa myös oikeudenmukaisemmin. Osana tarvitaan leikkauksia, tuottavuuden nostamista, kasvun eväitä ja verotuksen säätämistä yritteliäisyyttä tukemaan. Kaavamainen leikkaaminen vain syventää talouden alamäkeä, vaikka säästötkin ovat välttämättömiä. Siksi tärkein keino kuroa aukkoa umpeen on edistää yksityisen sektorin eli yritysten kasvua.

4. Barnbidraget bör höjas och beskattas.

Det skattefria barnbidraget är i år 95,75-174,27 euro i månaden, beroende på antalet barn. Ensamförsörjartillägget är 48,55 euro per barn och månad. Om barnbidraget höjs och beskattas har det en inkomstutjämnande effekt.

Kandidatens kommentar

Lapsilisä on etuus, joka on tarkoitettu kaikille lapsiperheille. Suomalainen hyvinvointimalli perustuu siihen, että kaikki kansalaiset ovat elämänsä mittaan sekä maksajina että saajina. Siksi pitäisin kiinni kaikille samansuuruisesta lapsilisästä. Lapsilisä ei saisi myöskään leikata pienituloisen muuta sosiaaliturvaa.

5. Finland har inte råd med social- och hälsovårdstjänster i nuvarande omfattning.

Den kommunala social- och hälsovården kostar nästan 20 miljarder euro i året. Hållbarhetsunderskottet i den offentliga ekonomin och förändringen i befolkningsstrukturen betyder att såväl servicestrukturer som verksamhetssätten inom social- och hälsovården måste reformeras.

Kandidatens kommentar

Suomen julkinen talous on epätasapainossa: tulot eivät kata menoja. Pohjoismainen malli, jossa kaikille taataan pääsy laadukkaaseen terveydenhoitoon on kuitenkin meille edelleen oikea lähtökohta. Hyvinvointivaltiota on uudistettava, kun väestö vanhenee ja työssäkäyvien määrä vähenee. Hyvinvointimallin uudistaminen on avain tilanteen korjaamiseen. Esimerkkejä tästä ovat sote-uudistuksen vieminen maaliin, vanhusten kotiasumisen tukeminen ja sosiaaliturvan uudistaminen työntekoon kannustavaksi perustulon avulla.

  • Kandidatens svar
  • Partiets svar

3. Säkerhet

1. Ett Natomedlemskap skulle stärka Finlands säkerhetspolitiska ställning.

Nato är en försvarsallians med 28 medlemsländer. Dess viktigaste uppgift är att garantera medlemmarnas säkerhet. Varje medlemsland är skyldigt att hjälpa ett annat medlemsland som utsätts för angrepp. Nato har ett partnerskapsnät och genomför krishanteringsoperationer, där också Finland deltar. Enligt nuvarande regeringsprogram bevarar Finland möjligheten att söka Natomedlemskap.

Kandidatens kommentar

Tiivis NATO-kumppanuus tukee Suomen puolustuskykyä ja avaa mahdollisuuksia hankintoihin ja harjoituksiin. Mahdollisuus hakea jäsenyyttä on pidettävä auki. En kuitenkaan kannata Suomen liittymistä Natoon nyt. Se syventäisi vastakkainasettelua Euroopassa ja liittäisi meidät osaksi intressivyyhteä, josta vain osalla on tekemistä Suomen puolustuksen kanssa. Usein mainitun palovakuutuksen lisäksi olisimme itse palokunta, sillä turvatakuiden ohella Suomi sitoutuisi muiden jäsenmaiden puolustamiseen.

2. Det behövs flera poliser i Finland.

Antalet poliser uppskattas i år till 7500, vilket är cirka 50 poliser fler än i fjol. Riksdagen har ansett att de anslag som finns i statsbudgeten räcker för att bevara polisens operativa kapacitet på 2014 års nivå. Inrikesministeriet har ändå uppskattat att tillgången till bastjänster kommer att minska.

Kandidatens kommentar

Haluaisin nähdä enemmän lähipoliiseja, jotka näkyisivät arjessa ja katukuvassa. Se lisäisi turvallisuuden tunnetta ja luottamusta viranomaisiin. Yksi hyvä esimerkki tästä on koulupoliisitoiminta, jossa tutut poliisit käyvät pitämässä oppitunteja.

3. Invandringen till Finland bör begränsas för att minska risken för terrorism.

I fjol tog Finland emot 3 651 asylsökande. Av dem beviljades 1 346 asyl. De flesta asylsökande kom från Irak, Somalien och Ryssland. Finland tog i fjol också emot 1 030 kvotflyktingar från Syrien, Demokratiska republiken Kongo och Sudan.

Kandidatens kommentar

Suomi tarvitsee työperäistä maahanmuuttoa vanhenevan väestön vuoksi. Kymmeniä tuhansia uussuomalaisia ei pidä leimata heidän uskontoaan ryöstöviljelleiden terroristien vuoksi.

Terrorismin uhka on tietysti otettava vakavasti. Yksi tapa on vuoropuhelu eri uskonnollisten ryhmien kanssa. Myös yhteisöt itse voivat tehdä paljon radikalisoitumisen ehkäisemiseksi. Terroristiryhmiin yhteyksiä omaavan henkilön maahantulo on voitava estää.

4. Rysslands maktsfärspolitik är ett hot för Finland.

I Rysslands militärdoktrin definieras Nato som landets största säkerhetshot. Av Rysslands grannländer har Ukraina meddelat att man eftersträvar ett Natomedlemskap.

Kandidatens kommentar

Venäjän voimatoimet Krimillä ja Itä-Ukrainassa sekä maan sisäinen epädemokraattinen kehitys oppositiojohtajien murhineen aiheuttavat syystä huolenaihetta myös Suomessa. Kylmäpäisen arvion perusteella Venäjä ei muodosta Suomelle nyt suoraa sotilaallista uhkaa. Mikäli maan kehitys kuitenkin liukuu yhä huonompaan suuntaan, horjuttaa se myös Suomen turvallisuutta.

Suomen ja Venäjän välinen suhde ei muodostu umpiossa. Ukrainan kriisissä Suomi toimii yhdessä muiden EU-maiden kanssa, omaten oman äänen yhteisestä linjasta päätettäessä. Tuomme myös lisäarvoa lännelle pitämällä vuoropuhelun kanavat Venäjälle auki.

Rajanaapureiden välillä on jatkossakin sadoittain yhteistyötä vaativia käytännön asioita. Vaikeana aikana tavallisten kansalaisten välisen yhteydenpidon merkitys kasvaa. Yksi käytännön keino edistää kansalaisten kohtaamista on lisätä EU-maiden ja Venäjän välistä opiskelija- ja nuorisovaihtoa sekä tukea Venäjän kansalaisyhteiskuntaa. Samalla Suomi suojaa oman tonttinsa kaikenlaista kielteistä vaikuttamista vastaan. Kanssakäymisen perusta on omista arvoista kiinnipitäminen.

5. När det gäller nätövervakning är statens säkerhet viktigare än medborgarens inregritetsskydd.

En arbetsgrupp på Försvarsministeriet föreslår omfattande övervakning av nättrafiken för att avvärja hot mot den nationella säkerheten. Övervakningen skulle förutsätta att grundlagen ändras.

Kandidatens kommentar

Kyberturvallisuus ja uudet uhat kuten hybridisodankäynti ovat nostaneet pöydälle myös verkkovalvonnan vahvistamisen. Tämä on tarkkaa rajankäyntiä tietosuojan ja kansallisen turvallisuuden välillä. En hyväksy massavalvontaa, mutta rajatusti ja valvotusti puolustusviranomaisten käytössä olevia työkaluja on vahvistettava.

6. Finland bör delta i kampen mot IS med utbildning av den irakiska regeringens styrkor

Islamiska Staten (IS) är en sunniislamistisk terrorgrupp som har tagit kontrollen över stora delar av Syrien och Irak. Gruppen tillämpar en mycket strikt tolkning av islam och vill införa ett muslimskt kalifat. En USA-ledd allians försöker bekämpa IS.

Kandidatens kommentar

ISIS tai ISIL muodostaa uhan myös meidän turvallisuudellemme, sillä kymmeniä suomalaisia on lähtenyt taistelemaan sen riveissä erityisesti Syyriaan. Häikäilemätön järjestö lietsoo epävakautta alueella ja luo pesäkkeen terrorismille. Operaatio ISIS:tä vastaan Irakissa perustuu YK:n turvallisuusneuvoston vetoomukseen, joten sillä on vahva kansainvälinen tuki. Tämänkaltaisissa, kansainvälisen mandaatin omaavissa operaatioissa Suomen on luontevaa olla mukana, mutta se tuo myös riskejä jotka on syytä tiedostaa.

  • Kandidatens svar
  • Partiets svar

4. Hälsa

1. Obotligt sjuka bör ha rätt till dödshjälp.

Det är tillåtet att ge assistans vid självmord men aktiv eutanasi är ett brott. Professor Jorma Palo var en känd förespråkare för eutanasi och det är också tidigare finansministern Iiro Viinanen, tidigare Europaparlamentarikern Esko Seppänen och president Sauli Niinistö. Kända motståndare är till exempel läkaren Pekka Reinikainen och arkiatern Risto Pelkonen.

Kandidatens kommentar

Olen pohtinut tätä paljon ja tullut siihen tulokseen, että jokaisella pitäisi olla oikeus ihmisarvoiseen, avustettuun kuolemaan. Sen kynnyksen pitäisi olla korkea ja perustua ainoastaan henkilön itsensä selvään, harkittuun toiveeseen.

2. Social- och hälsovården bör i första hand produceras som offentliga tjänster.

I den kommunala social- och hälsovården.arbetar omkring 265 000 personer. Privata hälsovårdstjänster och företagshälsovården kompletterar den kommunala servicen. De privata serviceproducenterna står för ungefär en fjärdedel av hälsovårdstjänsterna. Den senaste tiden har utläggningen av service på privata ökat.

Kandidatens kommentar

Julkisia palveluita täydentämään tarvitaan ketteriä ja luovia yrityksiä. Esimerkiksi vanhustenhoidossa monet yritykset tarjoavat toimivia arjen ratkaisuita vanhusten kotiasumisen järjestämiseksi. Palvelusetelit ovat myös yksi tapa antaa kansalaiselle valinnanmahdollisuuksia. Jatkossakin valtaosa julkisista palveluista tulisi kuitenkin järjestää julkisen tuottajan toimesta.

3. Myndigheterna bör ha lägre tröskel för att ingripa i barnfamiljernas problem.

Situationen inom barnskyddet har diskuterats i offentligheten sedan våren 2012, då ett 8-årigt barn mördades i Helsingfors. Barnet var klient hos barnskyddet, som hade fått många anmälningar om henne. Omsorgsministern har konstaterat att tröskeln för att ge familjerna hjälp i tid är för hög och att det är problematiskt.

Kandidatens kommentar

Kyse ei ole niinkään siitä, että pitäisi puuttua herkemmin, vaan lastensuojelun ja ennalta ehkäisevän perhetyön voimavaroista. Nyt sosiaalityöntekijät ovat ylityöllistettyjä. Lastensuojelutapaukset ja huostaanotot ovat nousussa, ja se kielii hädästä monissa perheissä. Tarvitsemme lisää euroja lastensuojelutyöhön ja perheiden kotiapuun.

4. Åldringarna och deras anhöriga bör påföras ett större ansvar för vårdkostnaderna.

Befolkningen åldras och kostnaderna för äldreomsorgen stiger. Professorn i civilrätt Urpo Kangas har föreslagit att vuxna barn kunde förpliktas att betala för till exempel vårdplats för sina föräldrar om deras pension inte räcker till. Så är det i flera länder i Europa.

Kandidatens kommentar

Suuret ikäluokat ovat eläköityessään vauraampia kuin mikään sukupolvi heitä ennen. Olisi oikein ja kohtuullista, että he voisivat käyttää työllä kerryttämäänsä varallisuutta vanhuuspäiviensä elämänlaadun parantamiseksi. Kotitalousvähennyksen ulottaminen vanhuspalveluihin ja käänteinen asuntolaina ovat malleja tämän edistämiseksi. Aikuisille lapsille vanhempien hyvinvointi on tärkeämpää kuin perinnön suuruus.

5. Medborgarnas rätt till hälsovård är viktigare än den kommunala självstyrelsen.

Enligt grundlagen är Finland indelat i kommuner vilkas förvaltning skall grunda sig på självstyrelse för kommunens invånare. Samtidigt skall det allmänna tillförsäkra var och en tillräckliga social-, hälsovårds- och sjukvårdstjänster.

Kandidatens kommentar

Sote-palveluita on välttämätöntä uudistaa. Nykyisen, kuntapohjaisen mallin ongelma on, että potilasta pallotellaan hoidosta toiseen ja kulut kasaantuvat erityisesti erityissairaanhoidossa. Harva kunta kykenee järjestämään palvelut yksin. Potilaan hoitoketjun sujuvuuden vuoksi sekä perus- että erikoissairaanhoito on koottava samalle järjestäjälle. Näin myös kuluja pystytään hillitsemään. Tärkeä osa sote-uudistusta on tietojärjestelmien yhtenäistäminen, jotta lääkäreillä ja hoitajilla on aina tarvittava tieto potilaasta käytettävissään. Kuntien itsehallinnon ja toimivan hoitoketjun kannalta maakuntamalli olisi paras tapa toteuttaa soteuudistus.

  • Kandidatens svar
  • Partiets svar

5. Framtid

1. Arbetet för att stävja klimatförändringen bör prioriteras fram om industrins konkurrenskraft.

Finlands mål på lång sikt är att minska utsläppen med minst 80 procent till år 2050. Finland försöker också avstå från kolkraft till år 2025. Klimatmålen definieras bland annat i den nya klimatlagen. http://217.71.145.20/TRIPviewer/show.asp?tunniste=RP+82/2014&base=errp&palvelin=www.eduskunta.fi&f=WORD&kieli=ru

Kandidatens kommentar

Ilmastonmuutoksen torjuminen ja teollisuuden kilpailukyky eivät ole ristiriidassa. Suomen suurimmat talouskasvun ja uusien työpaikkojen luomisen mahdollisuudet ovat vihreässä taloudessa ja ilmastonmuutokset vastaisessa taistelussa. Siihen kuuluvat esimerkiksi korkea teknologia, cleantech ja uusiutuvien luonnonvarojen hyödyntäminen kestävällä tavalla energiantuotannossa ja teollisuudessa. Suomalaiset yritykset ovat jo nyt maailman parhaita esimerkiksi energiatehokkaiden sähkömoottorien tai biodieselin valmistamisessa. Energia- ja resurssitehokkuus tarkoittaa matalampia valmistuskustannuksia ja siten vahvistaa kilpailukykyä. Edelläkävijyys myös avaa miljardien vientimarkkinat suomalaisille yrityksille.

2. Genändrade livsmedel är trygga för människan och miljön.

Genetiskt modifierade organismer är till exempel växter vars arvsmassa och egenskaper har ändrats med genteknik. Genteknik används oftast i förädlingen av soja och majs. De förses med gener som gör dem resistenta mot vissa bekämpningsmedel eller som ger motståndskraft mot vissa skadeinsekters larver.

Kandidatens kommentar

Kuluttajan on aina saatava tietää, mitä suuhunsa pistää. Muuntogeeniset ainesosat on selkeästi merkittävä pakkauksiin. Kukin EU:n jäsenmaa voi vapaasti päättää, mitä lajikkeita se päästää markkinoilleen. Suomen on pidettävä tästä oikeudesta tarkasti kiinni. Kotimainen muuntogeenisten elintarvikkeiden tutkimus on tärkeää, sillä parhaimmillaan siitä voi syntyä lajikkeita jotka kestävät pohjoisia olosuhteita paremmin tai tukevat biotaloutta. Olisin kuitenkin varovainen GMO:n laajamittaisen käytön kanssa. Puhdas, GMO-vapaa tuotanto voi olla myös kilpailuetu.

3. Finland bör ta ett större ansvar för asylsökande som kommer till EU-området.

I fjol anlände 600 000 asylsökande till Europeiska unionen. Finlands andel av de asylsökande var 0,6 procent. Av unionens 28 medlemsländer tog sex emot nästan 80 procent av alla asylsökande. Över 2 500 personer drunknade eller försvann på Medelhavet då de försökte ta sig till Europa över havet i brist på lagliga flyktvägar.

Kandidatens kommentar

On inhimillinen tragedia, että vuosittain satoja ja tuhansia turvapaikanhakijoita hukkuu Välimerta ylittäessään. Parhaiten ongelmaan vastataan tukemalla EU:n toimesta niitä eteläisen Euroopan valtioita, joihin suurin osa turvapaikanhakijoista saapuu. Myös selkeät keinot hakea laillisia teitä turvapaikkaa ehkäisisivät turhia kuolemia.

4. Tanken att hela Finland ska vara bebott är förlegad.

Under de drygt tio senaste åren har södra och mellersta Finland stått för den proportionellt sett största inflyttningen medan östra och norra Finland står för den största nettoförlusten. I dag koncentrerar sig befolkningsökningen så gott som helt till huvudstadsregionen.

Kandidatens kommentar

Puhuisin enemmin koko Suomen elinvoimaisuudesta ja yhdenvertaisista mahdollisuuksista elää ja yrittää, asui sitten Stadissa tai Savossa. Esimerkiksi kuntien valtionosuuksien tasauksissa on kyse siitä, että palvelut kuten peruskoulu, neuvola tai terveysasema ovat kaikkien kansalaisten ulottuvilla riippumatta varallisuudesta tai asuinpaikasta. Iso osa Suomen kasvun eväistä, kuten luonnonvarat ovat hajallaan koko maassa, ja siten tasainen asutus mahdollistaa myös niiden hyödyntämisen.

5. Storleken på elevgrupperna i grundskolan bör begränsas i lag till till exempel 20 elever.

Lagen definierar inte storleken på undervisningsgrupperna i allmänbildningen. Det betyder att skolklassernas storlek kan variera mycket från kommun till kommun. Sedan 2010 har Undervisnings- och kulturministeriet anvisat statligt specialstöd för att minska undervisningsgrupperna i grundutbildningen. I år minskar stödet emellertid jämfört med i fjol.

Kandidatens kommentar

En kannata kovin sitovia ryhmäkokorajoituksia, koska paljon riippuu siitä millaisia oppilaita luokassa on ja onko käytettävissä esimerkiksi kouluavustajia tai yhteisopetusta. Eritysryhmillä kuten pidennetyn oppivelvollisuuden piirissä rajoitus on perusteltu.

  • Kandidatens svar
  • Partiets svar

7. Omröstningar

1. En folkomröstning bör ordnas om Finlands Natomedlemskap

Kandidatens kommentar

Äänestystä ei kannata järjestää mielipidemittauksena, vaan sen perustana on oltava selkeä ja punnittu arvio tarpeesta muuttaa Suomen ulko- ja turvallisuuspolitiikan linjaa. Jos Suomen valtiojohto tekee arvion että meidän on haettava NATO:n jäsenyyttä, siitä on järjestettävä kansanäänestys kansalaisten tuen varmistamiseksi.

2. Ett principbeslut om ett nytt kärnkraftverk kan godkännas.

Kandidatens kommentar

Ydinvoimalla on roolinsa irtauduttaessa fossiilisista energianlähteistä. En silti myöntäisi enää lupia uusien ydinvoimaloiden rakentamiselle. Nyt käynnissä olevat hankkeet ovat osoittautuneet kalliiksi ja epävarmoiksi. Miljardien eurojen tuontiteknologialla rakennettavien ydinvoimaloiden sijaan tulevaisuus on hajautetussa uusiutuvan energian tuotannossa. Kotimaisiin raaka-aineisiin ja teknologiaan nojaava energiantuotanto myös työllistää Suomessa.

3. Inkomstskatten sänks jämnt i alla inkomstklasser för att stimulera ekonomin.

Kandidatens kommentar

En kannata roimia veronalennuksia, mutta voimme viilata verotusta työtä ja yritteliäisyyttä edistävään suuntaan laskemalla ja nostamalla eri verokantoja. Pitäisin tuloveron ennallaan, mutta nostaisin työtulovähennystä, jotta pienituloisen työnteon kannattavuus nousisi.

4. Den förra riksdagens beslut att tillåta könsneutrala äktenskap rivs upp.

Kandidatens kommentar

Tasa-arvoisessa avioliitossa on minulle kyse yhdenvertaisuudesta ja perhearvoista. Uskon, että kahden ihmisen sitoutuminen toisiinsa yhteisen elämän rakentamiseksi ja kenties kodin tarjoamiseksi adoptiolapselle on arvokasta ja se ansaitsee lain suojan. Se ei vähennä perinteisen miehen ja naisen välisen liiton merkitystä vaan vahvistaa koko avioliittoinstituutiota. Seuraavalla vaalikaudella nyt hyväksytty kansalaisaloite on pantava voimaan ja tehtävä tarvittavat lakimuutokset.

5. Försäljning av svaga viner och starköl tillåts i livsmedelsaffärer.

Kandidatens kommentar

Mietojen viinien ja vahvojen oluiden myynti ruokakaupoissa purkaisi käytännössä nykyisen Alkon aseman, ja siihen en ole valmis. Edistäisin kuitenkin pienpanimoiden oluiden myyntiä panimoiden omissa myymälöissä ja niiden saamista Alkon valikoimiin. Pienpanimoiden laatutuotteet rakentavat tervettä alkoholikulttuuria Suomessa.

6. Den obligatoriska skolsvenskan slopas.

Kandidatens kommentar

Kannatan mallia, jossa jokaisen tulisi opiskella oman äidinkielen lisäksi kahta vierasta kieltä. Suomessa englannin osaaminen on hyvällä tasolla, mutta monien muiden merkittävien kielten, kuten saksan, ranskan tai vaikkapa kiinan lukijoista on huutava pula. Suomi on kaksikielinen maa ja ruotsi toinen kansalliskielemme - ja myös pohjoismaisen yhteistyön kieli. Uskon, että valinnaisuuden myötä myös ruotsin osaamistaso nousisi.

  • Kandidatens svar
  • Partiets svar

8. Din region

1. Trängselavgifter bör införas i huvudstadsregionen.

Kandidatens kommentar

Ruuhkamaksujen tavoitteena olisi kannustaa pääkaupunkiseudun asukkaita joukkoliikenteen käyttöön ja rauhoittaa keskustaa autoilulta. Parhaiten tätä edistetään kehittämällä mahdollisimman sujuvaa joukkoliikennetä. Pienhiukkaspäästöihin vaikuttaisi myös sähköautojen yleistyminen.

2. Ett Stor-Helsingfors med sammanslagna kommuner är ett bättre alternativ än självständiga kommuner med en gemensam metropolförvaltning.

Kandidatens kommentar

Kuntaliitoksin luotu Suur-Helsinki olisi liian massiivinen organisaatio, joka tekisi hallaa lähidemokratialle. Jo nyt Helsingissä yksittäisten kaupunginosien ääni ei aina kanna valtuustoon asti. Monet Euroopan suurkaupungit, kuten Lontoo, Bryssel tai Istanbul, koostuvat itseasiassa monista kunnista tai kaupunginosavaltuustoista. Metropolihallinnosta ja kuntaliitoksista puhutaan, koska pääkaupunkiseudun liikenteen ja kaavoituksen järjestämistä kannattaisi katsoa kuntarajojen yli. Metropolihallinnon edut saataisiin vahvistamalla Uudenmaan liittoa.

3. Det ligger i hela Finlands intresse att Helsingfors får ett Guggenheimmuseum.

Kandidatens kommentar

Guggenheim-museo on tervetullut Helsinkiin, jos se pystytään toteuttamaan valtaosin yksityisellä rahoituksella. Esimerkiksi keskustakirjasto on kansallisesti tärkeämpi hanke.

4. Staten bör bevilja Helsingfors extra stöd för att integrera invandrare.

Kandidatens kommentar

Erityistukea tarvitaan ennen kaikkea koulutuksessa. Oman äidinkielen osaaminen sekä suomen oppiminen kulkevat käsi kädessä. Erityisen tärkeää olisi edistää maahanmuuttajanuorten yhdenvertaisia koulutusmahdollisuuksia. Tästä hyvä esimerkki on Vuosaaren lukion valmentava koulutus.

5. En plats på långvården är ett bättre alternativ för en ensam åldring än en vård i hemmet.

Kandidatens kommentar

Useimmat vanhukset toivoisivat voivansa asua mahdollisimman pitkään kotona. Kotiasumista voidaan tukea esimerkiksi kotiateriapalvelulla, ja se on aina edullisempaa kuin laitoishoito jos terveys sen sallii. Yksinäisyyttä ei pystytä ratkaisemaan yksin viranomaisen toimin, vaan tässä vapaaehtoistyöllä ja esimerkiksi seurakunnilla on iso rooli.

6. JOKER: Vallöften är bindande.

Kandidatens kommentar

Lupaukset pitäisi erityisesti vaikeina aikoina asetella niin, että niistä pystyy pitämään kiinni. On rehellistä sanoa, että näinä vuosina lisää hyvää on jaossa harvalle, mutta että yrittää parhaansa.

Ajattelen niin, että kansanedustajaehdokkaana tärkeämpää kuin mitä hyvää lupaa on arvostelukyky, arvot ja kyky edistää tärkeänä pitämiään asioita.

Lupaus voi olla myös jokin kanta tai mielipide. Joskus kuitenkin oma käsitys ja kokemus asioista muuttuu, saa uutta tietoa tai sellaisia näkökulmia joita ei ole osannut ajatella aiemmin. Silloin on viisautta myös uskaltaa muuttaa kantaansa.

<< Tillbaka