Sari Essayah Vald

Valkompassen 2015 Savolax-Karelens valkrets

Till Valkompassens första sida
  • Kandidatens svar
  • Partiets svar

1. Arbete

1. Det är alltför lätt att leva på socialbidrag i Finland

Syftet med den sociala tryggheten är att garantera alla människor en tillräcklig utkomst och omsorg i alla livssituationer. Den sociala tryggheten består av service och förmåner såsom barnbidrag, sjuk- och föräldrapenning, arbetslöshetsskydd och utkomststöd.

Kandidatens kommentar

Sosiaaliturvassa on kannustinloukkuja, mutta pelkän sosiaaliturvan varassa ei ole helppoa pärjätä. Työttömyysturvan kohdalla esim. tällä hetkellä on jo lyhyttä ammattitaitosuojaa lukuunottamatta velvoite ottaa vastaan tarjottua työtä, myös osa-aikaista, ja oman työssäkäyntialueen ulkopuolelta.

2. Öppettiderna inom handeln och andra butiker bör avregleras.

Butikernas och andra affärers dagliga öppettider bestäms i lag. Affärer med en yta på mer än 100 kvm bör vara stängda under kyrkliga helger och första maj, självständighetsdagen, morsdagen och farsdagen. Regionförvaltningsverket kan bevilja undantag på ansökan.

Kandidatens kommentar

Pk-yrittäjän kannalta sääntelemättömyys tarkoittaisi työtä vuorotta, kun ilta- yö- ja sunnuntaivuorot olisi tehtävä korkeampien kustannusten takia itse. Kuitenkin aukioloaikojen poikkeuslupamenettelyä olisi selkeytettävä ja tehtävä siitä yrittäjän kannalta vähemmän byrokraattinen.

3. Finland bör gå över till en basinkomst som ersätter det nuvarande socialskyddets miniminivå.

Med basinkomst avses en penningsumma som utbetalas regelbundet för att garantera utkomst. Det finns många modeller men det gemensamma för dem är att basinkomsten vore ägnad att eliminera flitfällor eftersom det alltid skulle vara lönsamt att arbeta. Då inkomsterna stiger sjunker basinkomsten via beskattningen.

Kandidatens kommentar

Perustulo olisi erittäin kallis malli eikä silti riittäisi huomioimaan erilaisia elämäntilanteita, esim. suuria eroja asumiskuluissa kuten asumistuki.

4. Lagen bör garantera arbetstagaren en minimiarbetstid.

Så kallade nollavtal betyder att arbetstagaren inte vet på förhand hur många skift hen har under nästa arbetsschema. Antalet veckoarbetstimmar kan variera från noll till till exempel 40. Nollavtalen ger arbetsgivaren flexibilitet men lämnar arbetstagaren utan skydd.

Kandidatens kommentar

On paljon osa-aikatyötä tekeviä, jotka eivät voi tehdä esim. 18 tuntia, mutta ottavat mielellään vastaan lyhyempiä töitä esim. eläkeläiset, opiskelijat.

5. Tiden för utbetalning av arbetslöshetsskydd bör förkortas.

Den inkomstrelaterade dagpenningen utbetalas för 500 fulla arbetslöshetsdagar. Hur stor dagpenningen är beror på inkomsten. Vanligen är dagpenningen 50-70 procent av lönen. Den är skattepliktig inkomst.

Kandidatens kommentar

Kestoa voitaisiin porrastaa entisestään, ja ehkä luoda siihen myös kannustin eli esim. jos työllistyt 200 päivän jälkeen, saat silti 250 päivän ansioturvan.

  • Kandidatens svar
  • Partiets svar

2. Ekonomi

1. Finland skulle klara sig bättre utanför euron.

Euron är Europeiska Unionens gemensamma valuta, som togs i bruk som kontantvaluta den 1 februari 2002. I detta nu hör 19 EU-länder till Euroområdet. Euron är en flytande valuta. Den viktigaste mätaren på värdet är förhållandet till USD.

Kandidatens kommentar

Omaan valuuttaan palaaminen ei ratkaise Suomen talouden rakenteellisia ongelmia, joskin devalvaation käyttömahdollisuus saattaisi hetkellisesti auttaa vientiteollisuutta. Tällä hetkellä suuri osa viennistä suuntautuu euroalueelle, jolloin ei ole valuuttariskiä.

2. Skatten på livsmedel kan höjas.

Den allmänna mervärdesskattesatsen är 24 %. Mervärdesskatten på restaurang- och måltidstjänster och på livsmedel är 14 % och på kultur 10 %. På Finansministeriet har det varit aktuellt med en mervärdesskattereform som förenhetligar alla skattesatser. Då skulle den högsta skattesatsen sjunka och i motsvarande grad stiga för till exempel livsmedel.

Kandidatens kommentar

Ruuan alv:n nosto osuu aina suhteellisesti eniten pienituloisiin, joiden kulutettavissa olevista tuloista ruoka vie suuren osan.

3. Statens och kommunernas ekonomi bör i första hand balanseras genom att skära ner utgifterna.

Den offentliga skuldens förhållande till bruttoproduktionen håller på att överskrida 60 procent. Finland hotas av överskuldsättning, då den arbetsföra befolkningen inte klarar av att finansiera det allt större behovet av offentlig service. Det här hotet kallas för hållbarhetsunderskott.

Kandidatens kommentar

Suomen velkaantuminen on saatava taitettua, sillä nykyisen hitaan talouskasvun aikana velkasuhde pienenee vain menoja sopeuttamalla. Terve julkinen talous puolestaan luo vakautta ja kasvun edellytyksiä tulevaisuudessa. Leikkauskohteet on myös valittava taiten, sillä vaikkapa ennaltaehkäisystä esim. lastensuojelussa tai terveydenhuollossa on usein lyhytnäköistä leikata, kustannukset voivat myöhemmin olla huomattavasti suuremmat.

4. Barnbidraget bör höjas och beskattas.

Det skattefria barnbidraget är i år 95,75-174,27 euro i månaden, beroende på antalet barn. Ensamförsörjartillägget är 48,55 euro per barn och månad. Om barnbidraget höjs och beskattas har det en inkomstutjämnande effekt.

Kandidatens kommentar

Lapsilisä on alunperin tarkoitettu tasaamaan tuloeroja saman tuloluokan sisällä lapsettomien ja lapsiperheiden välillä, ei tuloluokkien välillä. Lapsilisäleikkaus ja sen verovähennyskompensaatio on tehnyt lapsilisästä monimutkaisen ja progressiivisen, malli pitäisi ainakin yksinkertaistaa.

5. Finland har inte råd med social- och hälsovårdstjänster i nuvarande omfattning.

Den kommunala social- och hälsovården kostar nästan 20 miljarder euro i året. Hållbarhetsunderskottet i den offentliga ekonomin och förändringen i befolkningsstrukturen betyder att såväl servicestrukturer som verksamhetssätten inom social- och hälsovården måste reformeras.

Kandidatens kommentar

Jos huoltosuhde heikkenee tätä vauhtia ja kestävyysvaje ei ota korjaantuakseen, nykyisen laajuisiin palveluihin ja etuuksiin ei ole mahdollisuutta. Toisaalta ennaltaehkäisy esim. terveydenhuollossa voi säästää huomattavasti palvelutarpeesta.

  • Kandidatens svar
  • Partiets svar

3. Säkerhet

1. Ett Natomedlemskap skulle stärka Finlands säkerhetspolitiska ställning.

Nato är en försvarsallians med 28 medlemsländer. Dess viktigaste uppgift är att garantera medlemmarnas säkerhet. Varje medlemsland är skyldigt att hjälpa ett annat medlemsland som utsätts för angrepp. Nato har ett partnerskapsnät och genomför krishanteringsoperationer, där också Finland deltar. Enligt nuvarande regeringsprogram bevarar Finland möjligheten att söka Natomedlemskap.

Kandidatens kommentar

Mielestäni nykyinen asevelvollisuuteen nojaava kansallinen puolustus yhdessä rauhanajan Nato-yhteistyön kanssa on hyvä yhdistelmä.Suomen kokoisen maan ei ole järkevää luopua toimivasta järjestelmästä, joka sekä ylläpitää osaavaa reserviä että tukee maanpuolustustahtoa. Hankittu osaaminen on hyödyksi monessa rauhan ajan kriisitilanteessa. Tämä ei sulje pois sitä, että kansan enemmistön niin tahtoessa Nato-jäsenyyttä voidaan hakea ja valmistelun estämistä ei tarvitse ainakaan erikseen kirjata.

2. Det behövs flera poliser i Finland.

Antalet poliser uppskattas i år till 7500, vilket är cirka 50 poliser fler än i fjol. Riksdagen har ansett att de anslag som finns i statsbudgeten räcker för att bevara polisens operativa kapacitet på 2014 års nivå. Inrikesministeriet har ändå uppskattat att tillgången till bastjänster kommer att minska.

Kandidatens kommentar

Haja-asutusalueella poliisien päivystysalueet ovat esim. Itä- ja Pohjois-Suomessa paikoin liian suuret, ja se lisää kansalaisten turvattomuuden tunnetta.

3. Invandringen till Finland bör begränsas för att minska risken för terrorism.

I fjol tog Finland emot 3 651 asylsökande. Av dem beviljades 1 346 asyl. De flesta asylsökande kom från Irak, Somalien och Ryssland. Finland tog i fjol också emot 1 030 kvotflyktingar från Syrien, Demokratiska republiken Kongo och Sudan.

Kandidatens kommentar

Terrorismia tulee torjua joka tapauksessa eikä se suoranaisesti liity maahanmuuttoon.

4. Rysslands maktsfärspolitik är ett hot för Finland.

I Rysslands militärdoktrin definieras Nato som landets största säkerhetshot. Av Rysslands grannländer har Ukraina meddelat att man eftersträvar ett Natomedlemskap.

Kandidatens kommentar

Suomeen ei kohdistu Venäjältä suoraa sotilaallista uhkaa, vaikka Venäjän viime aikojen arvaamaton käytös on tehnyt siitä alueen epävakautta lisäävän toimijan.

5. När det gäller nätövervakning är statens säkerhet viktigare än medborgarens inregritetsskydd.

En arbetsgrupp på Försvarsministeriet föreslår omfattande övervakning av nättrafiken för att avvärja hot mot den nationella säkerheten. Övervakningen skulle förutsätta att grundlagen ändras.

Kandidatens kommentar

Kun on kysymys esim. terrorismin ennaltaehkäisystä, niin rajattu toimivaltuuksien laajentaminen tulee olla mahdollista, samoin vakavien verkkohyökkäysten torjumiseksi.

6. Finland bör delta i kampen mot IS med utbildning av den irakiska regeringens styrkor

Islamiska Staten (IS) är en sunniislamistisk terrorgrupp som har tagit kontrollen över stora delar av Syrien och Irak. Gruppen tillämpar en mycket strikt tolkning av islam och vill införa ett muslimskt kalifat. En USA-ledd allians försöker bekämpa IS.

Kandidatens kommentar

Isisin vastaiseen rintamaan osallistuminen tulisi tehdä jotenkin muutoin kuin Irakin joukkoja tukemalla, esim. humanitäärisen avun kautta.

  • Kandidatens svar
  • Partiets svar

4. Hälsa

1. Obotligt sjuka bör ha rätt till dödshjälp.

Det är tillåtet att ge assistans vid självmord men aktiv eutanasi är ett brott. Professor Jorma Palo var en känd förespråkare för eutanasi och det är också tidigare finansministern Iiro Viinanen, tidigare Europaparlamentarikern Esko Seppänen och president Sauli Niinistö. Kända motståndare är till exempel läkaren Pekka Reinikainen och arkiatern Risto Pelkonen.

Kandidatens kommentar

Parantumattomasti sairaiden kohdalla tulee panostaa hyvään saattohoitoon ja kivunlievitykseen eikä velvoittaa toista ihmistä esim. lääkäriä surmaamaan potilastaan.

2. Social- och hälsovården bör i första hand produceras som offentliga tjänster.

I den kommunala social- och hälsovården.arbetar omkring 265 000 personer. Privata hälsovårdstjänster och företagshälsovården kompletterar den kommunala servicen. De privata serviceproducenterna står för ungefär en fjärdedel av hälsovårdstjänsterna. Den senaste tiden har utläggningen av service på privata ökat.

Kandidatens kommentar

Julkisella sektorilla on verorahoitteisten sosiaali- ja terveyspalveluiden järjestämisvastuu, mutta tuottamisvastuussa voidaan hyödyntää yksityisiä palveluntarjoajia.

3. Myndigheterna bör ha lägre tröskel för att ingripa i barnfamiljernas problem.

Situationen inom barnskyddet har diskuterats i offentligheten sedan våren 2012, då ett 8-årigt barn mördades i Helsingfors. Barnet var klient hos barnskyddet, som hade fått många anmälningar om henne. Omsorgsministern har konstaterat att tröskeln för att ge familjerna hjälp i tid är för hög och att det är problematiskt.

Kandidatens kommentar

Viranomaisten välistä tietojenvaihtoa tulee parantaa ja ennaltaehkäiseviä palveluja lisättävä.

4. Åldringarna och deras anhöriga bör påföras ett större ansvar för vårdkostnaderna.

Befolkningen åldras och kostnaderna för äldreomsorgen stiger. Professorn i civilrätt Urpo Kangas har föreslagit att vuxna barn kunde förpliktas att betala för till exempel vårdplats för sina föräldrar om deras pension inte räcker till. Så är det i flera länder i Europa.

Kandidatens kommentar

Kotona asuvan vanhuksen kohdalla hoivapalveluista maksetaan joko omista tuloista tai omaisuudesta. Palvelutaloissa sen sijaan kustannukset voivat olla tuhansia euroja kuukaudessa ja niissä käytetään maksamiseen asiakkaan tulot vähennettynä suojaosuudella ja kunta maksaa loput. Tulevaisuudessa joudutaan varmasti asiakkaan omavastuuosuutta tavalla tai toisella nostamaan.

5. Medborgarnas rätt till hälsovård är viktigare än den kommunala självstyrelsen.

Enligt grundlagen är Finland indelat i kommuner vilkas förvaltning skall grunda sig på självstyrelse för kommunens invånare. Samtidigt skall det allmänna tillförsäkra var och en tillräckliga social-, hälsovårds- och sjukvårdstjänster.

Kandidatens kommentar

Alueellinen tasa-arvo terveyspalveluiden saatavuudessa ja laadussa olisi turvattava perustuslakia kunnioittaen.

  • Kandidatens svar
  • Partiets svar

5. Framtid

1. Arbetet för att stävja klimatförändringen bör prioriteras fram om industrins konkurrenskraft.

Finlands mål på lång sikt är att minska utsläppen med minst 80 procent till år 2050. Finland försöker också avstå från kolkraft till år 2025. Klimatmålen definieras bland annat i den nya klimatlagen. http://217.71.145.20/TRIPviewer/show.asp?tunniste=RP+82/2014&base=errp&palvelin=www.eduskunta.fi&f=WORD&kieli=ru

Kandidatens kommentar

Mielestäni näitä kahta asiaa ei pitäisi asettaa mustavalkoisesti vastakkain, resurssitehokas talouskasvu ja ympäristövaikutusten arviointi mahdollistavat sekä talouskasvun että ympäristöstä huolehtimisen.

2. Genändrade livsmedel är trygga för människan och miljön.

Genetiskt modifierade organismer är till exempel växter vars arvsmassa och egenskaper har ändrats med genteknik. Genteknik används oftast i förädlingen av soja och majs. De förses med gener som gör dem resistenta mot vissa bekämpningsmedel eller som ger motståndskraft mot vissa skadeinsekters larver.

Kandidatens kommentar

Geenimuunnellun ruuan teveysvaikutuksista pitkällä tähtäimellä ei ole tarpeeksi tutkittua tietoa, ja myöskään ko. tuotteita ei testata yhtä huolellisesti kuin esim. lääkeaineita. Jokaisella maalla pitää olla oikeus päättää, viljelläänkö sen alueella geenimuunneltua ruokaa vai ei.

3. Finland bör ta ett större ansvar för asylsökande som kommer till EU-området.

I fjol anlände 600 000 asylsökande till Europeiska unionen. Finlands andel av de asylsökande var 0,6 procent. Av unionens 28 medlemsländer tog sex emot nästan 80 procent av alla asylsökande. Över 2 500 personer drunknade eller försvann på Medelhavet då de försökte ta sig till Europa över havet i brist på lagliga flyktvägar.

Kandidatens kommentar

Jokainen maa vastaa alueelleen tulevista turvapaikanhakijoista kansainvälisten velvoitteiden mukaisesti. Lisäksi Suomi on osallistunut Frontexin kautta rajavalvontayhteistyöhön.

4. Tanken att hela Finland ska vara bebott är förlegad.

Under de drygt tio senaste åren har södra och mellersta Finland stått för den proportionellt sett största inflyttningen medan östra och norra Finland står för den största nettoförlusten. I dag koncentrerar sig befolkningsökningen så gott som helt till huvudstadsregionen.

Kandidatens kommentar

Ihmisten tulee saada asua siellä missä haluavat.

5. Storleken på elevgrupperna i grundskolan bör begränsas i lag till till exempel 20 elever.

Lagen definierar inte storleken på undervisningsgrupperna i allmänbildningen. Det betyder att skolklassernas storlek kan variera mycket från kommun till kommun. Sedan 2010 har Undervisnings- och kulturministeriet anvisat statligt specialstöd för att minska undervisningsgrupperna i grundutbildningen. I år minskar stödet emellertid jämfört med i fjol.

Kandidatens kommentar

En kannata ylärajan kirjaamista lakiin, sillä usein tilanteeseen vaikuttaa mm. oppilasryhmien koostumus ja kouluavustajien tuen mahdollisuus.

  • Kandidatens svar
  • Partiets svar

7. Omröstningar

1. En folkomröstning bör ordnas om Finlands Natomedlemskap

Kandidatens kommentar

Päätös on verrattavissa EU-jäsenyyteen.

2. Ett principbeslut om ett nytt kärnkraftverk kan godkännas.

Kandidatens kommentar

Kun nyt saataisiin nuo työnkin alla olevat ensin valmiiksi.

3. Inkomstskatten sänks jämnt i alla inkomstklasser för att stimulera ekonomin.

Kandidatens kommentar

Talouden elpymiseksi ostovoiman lisääntymisen kautta päätös olisi hyväksyttävissä.

4. Den förra riksdagens beslut att tillåta könsneutrala äktenskap rivs upp.

Kandidatens kommentar

Jos esimerkiksi kansalaisaloite ko. asiasta tulee käsiteltäväksi eduskuntaan, siinä tulee olla omantunnonvapaus kuten edellisenkin eduskunnan käsittelemän kansalaisaloitteen kohdalla.

5. Försäljning av svaga viner och starköl tillåts i livsmedelsaffärer.

Kandidatens kommentar

Alkoholin kulutukseen vaikuttaa eniten saatavuus ja hinta, ja kansanterveyden kannalta on parempi, että myynnistä vastaa valtion monopoli. Monien mielestä se myös takaa laadukkaamman valikoiman.

6. Den obligatoriska skolsvenskan slopas.

Kandidatens kommentar

Kaksikielisessä maassa on hyvä hallita molempien kielien perusteet.

  • Kandidatens svar
  • Partiets svar

8. Din region

1. Antalet andra stadiets läroinrättningar och gymnasier i valkretsen kan minskas förutsatt att undervisning garanteras inom rimligt avstånd.

Kandidatens kommentar

Koulutuksen hallinnointia voidaan yhdistellä, mutta mielestäni koulutusyksikköjä ei tulisi vähentää. Opetusta voidaan myös järjestää enemmän yhteisenä esim. verkon kautta.

2. Behovet av en landskapsgräns mellan Norra Savolax och Norra Karelen bör ses över under nästa valperiod..

Kandidatens kommentar

Jos maakunta nähdään hallinnollisena alueena näin voidaan tehdä, mutta se ei poista Pohjois-Savon ja Pohjois-Karjalan alueen identiteettieroja.

3. Flygplatsnätet i östra Finland bör tryggas i nuvarande omfattning med samhällets stöd, om det annars är förlustbringande.

Kandidatens kommentar

Lentoliikenteen jatkuminen alueella nykyisen kaltaisena on ehdottoman tärkeää mm. alueen yritystoiminnan ja matkailun kannalta.

4. Gruvindustrin borde hållas i stramare tyglar än vad fallet är nu.

Kandidatens kommentar

Kaivostoiminnan aiheuttamat ympäristöongelmat Talvivaarassa johtuvat löperöstä valvonnasta pikemmin kuin alasta itsestään.

5. Det behövs fler kommunfusioner i regionen för att skapa starka centrum.

Kandidatens kommentar

Jos kunnat haluavat vapaaehtoisuuden pohjalta yhdistyä, niin se hyvä, mutta vain vahvojen keskusten muodostamiseksi sitä ei kannata tehdä.

6. JOKER: Vallöften är bindande.

Kandidatens kommentar

Vaalilupauksia annettaessa on hyvä pitää mielessä, että kaikkien päätösten taakse tarvitaan eduskunnan enemmistö.

<< Tillbaka